De vervanging aanvragen van een beschadigd, verloren, gestolen of vernietigd kentekenbewijs

Changed
15/02/2023
  • Opgelet: Indien u nog een kentekenplaat van het oude formaat heeft en die niet gepersonaliseerd is, vraagt u een herinschrijving aan en krijgt u een nieuwe kentekenplaat. Vergeet niet de oude te laten schrappen

    Beschadigd kentekenbewijs

    Volg de onderstaande stappen in geval van een beschadigde CIM:

    1. Vraag uw verzekeraar een roos formulier aanvraag van een inschrijving voorzien van een verzekeringsvignet. Vul dit formulier in. Vraag indien nodig uw verzekeraar om u hierbij te helpen.

      Vak X1 "inschrijving"

      Vink "gewone inschrijving" aan

      Vak A "kentekenplaat beschikbaar"

      • Vink JA aan.
      • Voer uw kentekenplaat in. 

      De aanvrager van de inschrijving

      Vul leesbaar in, in hoofdletters, één letter per vakje.

      Geef een telefoonnummer of e-mailadres op.

      Vakken X7 en X8 “datum en handtekening"

      Dateer en onderteken het formulier.

      Vak X9 "taal"

      Vink aan in welke taal u met ons wilt communiceren.

      Vak X10 "bijkomende informatie"

      Schrijf "verzoek om een duplicaat van het kentekenbewijs".

      Vak X10 "bijkomende informatie"

      Indien u het postpakket op een ander adres wenst te ontvangen dan het uwe, geef dan duidelijk het adres op.

      Vak X11 "spoedlevering"

       

      Indien u een spoedlevering wenst (kost € 80), geeft u dit aan door in dit vak uw handtekening te plaatsen.

    2. Voeg het origineel kentekenbewijs bij het aanvraagformulier.

      • Indien het CIM uit twee delen bestaat, moeten beide delen aanwezig zijn.
      • Indien een deel ontbreekt, gaat u naar een politiekantoor en doet u hiervan aangifte. De politie zal u een attest van onvrijwillige buitenbezitstelling overhandigen. Hecht dit attest aan het deel van het CIM dat u nog heeft.

      Het volledige dossier (formulier + beschadigde CIM en/of attest) moet ingediend worden bij de DIV, hetzij via de post, hetzij door een afspraak te maken met een bijkantoor of een Brussels loket van de DIV.

    3. Het kentekenbewijs wordt geleverd door de postbode.

      Raadpleeg deze pagina voor de prijzen en de levering.

  • Verloren, gestolen of vernietigd kentekenbewijs

    Volg de onderstaande stappen in geval van een verloren, gestolen of beschadigde CIM:

    1. Ga naar een politiekantoor om aangifte te doen van de onvrijwillige buitenbezitstelling van uw kentekenbewijs. De politie zal u een attest van onvrijwillige buitenbezitstelling overhandigen.

      Dit moet ook gebeuren wanneer slechts één deel van het kentekenbewijs ontbreekt.

    2. Vraag uw verzekeraar een roos formulier aanvraag van een inschrijving voorzien van een verzekeringsvignet. Vul dit formulier in. Vraag indien nodig uw verzekeraar om u hierbij te helpen.

      Vak X1 "inschrijving"

      Vink "gewone inschrijving" aan

      Vak A "kentekenplaat beschikbaar"

      • Vink JA aan.
      • Voer uw kentekenplaat in.

      De aanvrager van de inschrijving

      Vul leesbaar in, in hoofdletters, één letter per vakje.

      Geef een telefoonnummer of e-mailadres op.

      Vakken X7 en X8 “datum en handtekening"

      Dateer en onderteken het formulier.

      Vak X9 "taal"

      Vink aan in welke taal u met ons wilt communiceren.

      Vak X10 "bijkomende informatie"

      Schrijf "verzoek om een duplicaat van het kentekenbewijs".

      Vak X10 "bijkomende informatie"

      Indien u het postpakket op een ander adres wenst te ontvangen dan het uwe, geef dan duidelijk het adres op.

      Vak X11 "spoedlevering"

      Indien u een spoedlevering wenst (kost € 80), geeft u dit aan door in dit vak uw handtekening te plaatsen.

    3. Voeg het attest van buitenbezitstelling (en eventueel het nog aanwezige deel van het CIM indien het CIM uit 2 delen bestaat) bij het aanvraagformulier.

      Het volledige dossier (formulier + attest) moet ingediend worden bij de DIV, hetzij via de post, hetzij door een afspraak te maken met een bijkantoor of een Brussels loket van de DIV.

    4. Het kentekenbewijs wordt geleverd door de postbode.

      Raadpleeg deze pagina voor de prijzen en de levering.

Contact

Contact Fields

FOD Mobiliteit en Vervoer 
Directoraat-generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid
Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV)
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel

E-mail : help.div@mobilit.fgov.be
Helpdesk : +32 (0)2 277 30 50 (8u30-12u)