Een aanhangwagen of caravan inschrijven

Changed
17/01/2024
  • Indien uw aanhangwagen of caravan een MTM (maximaal toegestane massa) heeft van minder dan 750 kg, moet die niet ingeschreven worden. U moet er een reproductie op bevestigen van de kentekenplaat van het trekkend voertuig.

    Indien uw aanhangwagen of caravan een MTM van meer dan 750 kg heeft, moet die wel ingeschreven worden. De kentekenplaat voor een aanhangwagen begint met de letter "Q".  

    Opmerking: Verwisselbare, door motorkracht gesleepte machines voor gebruik in de land- en bosbouw zijn vrijgesteld van inschrijving. 

      

    Hoe een nieuw voertuig inschrijven van meer dan 750 kg?   

    Volg deze stappen om een nieuw voertuig in te schrijven:  

    1. Vul het roze formulier aanvraag tot inschrijving in dat de verkoper u overhandigde.

      1. Vraag indien nodig uw verzekeraar om u hierbij te helpen. 

       

      Vak X1 "inschrijving" 

      Vink "normale kentekenplaat" aan 

      Vak A "kentekenplaat beschikbaar" 

      • Vink JA aan als u reeds een kentekenplaat heeft en die wenst te behouden. 

      • Vink NEE aan als u een nieuwe kentekenplaat aanvraagt. 

      Vak X2  

      Vink "nieuw voertuig" aan 

      Vak X3 "formaat van de kentekenplaat" 

      • Vink "gewone kentekenplaat", "vierkante kentekenplaat" of "formaat moto" aan. 

      • Indien u uw kentekenplaat wenst te behouden (vak A = JA) maar het formaat wilt wijzigen, vink dan het gewenste formaat aan. Preciseer het gewenste formaat in vak X10 door DUPLICAAT aan te duiden. 

      De aanvrager van de inschrijving 

      Vul leesbaar in, in hoofdletters, één letter per vakje. 

      Geef een telefoonnummer of e-mailadres op. 

      Vakken X7 en X8 “datum en handtekening" 

      Dateer en onderteken het formulier. 

      Vak X9 "taal" 

      Vink aan in welke taal u met ons wilt communiceren. 

      Vak X10 "bijkomende informatie" 

      Indien u het postpakket op een ander adres wenst te ontvangen dan het uwe, geef dan duidelijk de naam en het adres op. 

      Vak X11 "spoedlevering" 

      Indien u een spoedlevering wenst (kost € 80), geeft u dit aan door in dit vak uw handtekening te plaatsen. 

    2. Contacteer uw verzekeringsmakelaar zodat hij uw voertuig kan verzekeren en inschrijven.

      Bezorg hem het formulier zodat hij het voertuig online kan inschrijven. 

      Indien hij er niet in slaagt het voertuig in te schrijven, moet hij u het bewijs terugbezorgen van de afwijzing van deze aanvraag (screenshot) en uw aanvraagformulier voorzien van een verzekeringsvignet of zelf de volgende stap zetten. 

      Het volledige dossier moet ingediend worden bij de DIV, hetzij via de post, hetzij door een afspraak te maken met een antenne of een Brussels loket van de DIV.

    3. De kentekenplaat en/of het inschrijvingsbewijs worden geleverd door de postbode.

      Voor de prijs en de levering: klik hier.

    4. Na de inschrijving en voor de inverkeerstelling, moet uw voertuig aangeboden worden aan de technische controle voor een volledige controle en weging.

      Hier vindt u een keuringsstation voor de technische controle en alle praktische informatie.

    5. Opgelet: als u een oude kentekenplaat heeft in het oude formaat, ontvangt u automatisch een nieuwe kentekenplaat in het Europese formaat.

      Vergeet niet om de oude kentekenplaat te laten schrappen wanneer u de nieuwe heeft ontvangen. Zolang u een kentekenplaat heeft, blijft de verkeersbelasting voor een moto verschuldigd. Doorgaans geldt dit ook voor de verzekering van uw voertuig. 

  • Bijkomende informatie  

    Gepersonaliseerde kentekenplaat

    Overdracht  

    Verwerkingstermijn  

    Wijzigen van het formaat van de kentekenplaat  

    Schrapping 

     

    Hoe een tweedehandsvoertuig inschrijven van meer dan 750 kg?   

    Let op!  

    De verkoper moet u een formulier aanvraag tot inschrijving overhandigen, want hij heeft de boorddocumenten moeten voorleggen bij de technische controle. Dit formulier blijft tot TWEE MAANDEN na het bezoek aan het keuringsstation geldig. Controleer de datum in vak X13 (stempel van het keuringsstation /+ datum).  

    De verkoper moet u ook zijn laatste CIM (inschrijvingsbewijs) of een attest van de politie overhandigen als hij zijn CIM niet meer heeft. Indien hij u geen van deze documenten kan overmaken, vraagt u hem om het nodige te doen bij de politie. 

    Indien u een voertuig heeft gekocht zonder administratieve controle, moet u de documenten van het voertuig voorleggen in het keuringsstation, waar u een formulier aanvraag tot inschrijving zult ontvangen. Hier vindt u een keuringsstation voor de technische controle en alle praktische informatie. 

     

    Volg deze stappen om een tweedehandsvoertuig in te schrijven: 

    1. Vul het roze formulier aanvraag tot inschrijving in.

      Vraag indien nodig uw verzekeraar om u hierbij te helpen. 

      Op het formulier:   

      Vak X1 "inschrijving" 

      Vink "normale kentekenplaat" aan 

      Vak A "kentekenplaat beschikbaar" 

      • Vink JA aan als u reeds een kentekenplaat heeft en die wenst te behouden. 

      • Vink NEE aan als u een nieuwe kentekenplaat aanvraagt. 

      Vak X2  

      Vink "gebruikt voertuig" aan 

      Vak X3 "formaat van de kentekenplaat" 

      • Vink "gewone kentekenplaat", "vierkante kentekenplaat" of "formaat moto" aan. 

      • Indien u uw kentekenplaat wenst te behouden (vak A = JA) maar het formaat wilt wijzigen, vink dan het gewenste formaat aan. Preciseer het gewenste formaat in vak X10 door DUPLICAAT aan te duiden. 

      De aanvrager van de inschrijving 

      Vul leesbaar in, in hoofdletters, één letter per vakje. 

      Geef een telefoonnummer of e-mailadres op. 

      Vakken X7 en X8 “datum en handtekening" 

      Dateer en onderteken het formulier. 

      Vak X9 "taal" 

      Vink aan in welke taal u met ons wilt communiceren. 

      Vak X10 "bijkomende informatie" 

      Indien u het postpakket op een ander adres wenst te ontvangen dan het uwe, geef dan duidelijk de naam en het adres op. 

      Vak X11 "spoedlevering" 

      Indien u een spoedlevering wenst (kost € 80), geeft u dit aan door in dit vak uw handtekening te plaatsen. 

    2. Contacteer uw verzekeringsmakelaar zodat hij uw voertuig kan verzekeren en inschrijven.

      Overhandig het aanvraagformulier en het CIM of het attest van de politie aan uw verzekeraar zodat hij het voertuig online kan inschrijven. 

      Indien hij er niet in slaagt het voertuig in te schrijven, moet hij u het bewijs terugbezorgen van de afwijzing van deze aanvraag (screenshot), uw aanvraagformulier voorzien van een verzekeringsvignet en het inschrijvingsbewijs of het attest van de politie. 

      Het volledige dossier moet ingediend worden bij de DIV, hetzij via de post, hetzij door een afspraak te maken met een antenne of een Brussels loket van de DIV.  

    3. De kentekenplaat en/of het inschrijvingsbewijs worden geleverd door de postbode.

      Voor de prijs en de levering: klik hier

    4. Na de inschrijving en voor de inverkeerstelling, moet uw voertuig aangeboden worden aan de technische controle voor een volledige controle en weging.

      Hier vindt u een keuringsstation voor de technische controle en alle praktische informatie. 

    5. Opgelet: als u een oude kentekenplaat heeft in het oude formaat, ontvangt u automatisch een nieuwe kentekenplaat in het Europese formaat.

      Vergeet niet om de oude kentekenplaat te laten schrappen wanneer u de nieuwe heeft ontvangen. Zolang u een kentekenplaat heeft, blijft de verkeersbelasting voor een moto verschuldigd. Doorgaans geldt dit ook voor de verzekering van uw voertuig. 

  • Bijkomende informatie  

    Gepersonaliseerde kentekenplaat

    Overdracht  

    Verwerkingstermijn  

    Wijzigen van het formaat van de kentekenplaat  

    Schrapping 

     

    Status van uw inschrijvingsaanvraag 

    Wenst u de status te kennen van uw inschrijvingsaanvraag bij de DIV? Raadpleeg rechtstreeks onze app "Mijn voertuig, mijn plaat". 

    Meer informatie 

    Wenst u bijkomende informatie over de inschrijving van een wagen, contacteer onze helpdesk op het nummer 02/277.30.50 (8u30-12u).