Algemeen inspectiebeleid

Changed
02/05/2024

De Belgische Scheepvaartcontrole staat in voor het toezicht op de naleving van internationale, Europese en nationale wetgeving in het kader van scheepvaart. 

In het kader van dit toezicht voert de Scheepvaartcontrole op zeeschepen onder Belgische vlag statutaire onderzoeken uit waarbij wordt vastgesteld of aan de wetgeving is voldaan. Deze onderzoeken gebeuren in het kader van de uitgifte, het behoud en de hernieuwing van (statutaire) certificaten. De onderzoeken kunnen bestaan uit schouwingen (of surveys) en audits.

Bij de uitoefening van haar inspectie- en certificatietaken kan de Scheepvaartcontrole beroep doen op erkende organisaties. Erkende organisaties zijn classificatiemaatschappijen met een Belgische erkenning die gemachtigd zijn om wettelijk voorgeschreven inspecties, audits en certificering uit te voeren met betrekking tot zeeschepen die de Belgische vlag voeren. Dit gebeurt in overeenstemming met de Werkovereenkomst waarbij de delegaties in de Werkmatrix zijn vastgelegd.

Het inspectiebeleid voor schepen onder Belgische vlag is gebaseerd op twee fundamentele doelstellingen: enerzijds de kwaliteit van de reders en schepen vrijwaren en anderzijds voldoende monitoring van de erkende organisaties waarborgen. Hierbij wordt gestreefd naar een maximale flexibiliteit ten aanzien van de reder waarbij middelen efficiënter kunnen worden ingezet.

De Scheepvaartcontrole baseert het inspectiebeleid voor zeeschepen die de Belgische vlag voeren op het type zeeschip:

  • Conventionele schepen: dit zijn schepen met een bruto tonnenmaat van minstens 500 die grotendeels in het kader van internationale verdragen worden gecertificeerd.
  • Niet-conventionele schepen: dit zijn schepen met een bruto tonnenmaat van minder dan 500, of schepen met een bruto tonnenmaat van minstens 500 maar die geen internationale reizen uitvoeren of zonder eigen voortstuwing.
  • Vissersvaartuigen
  • Jachten

Conventionele schepen

Schema van het inspectiebeleid voor conventionele schepen

De krachtlijnen van het inspectiebeleid zijn:

  1. Audits bij de rederijen op kantoor in het kader van de uitgave, behoud en vernieuwing van het Document of Compliance worden exclusief door de scheepvaartcontrole uitgevoerd.
  2. Elk schip dat tot het Belgisch register wil worden toegelaten dient eerst aan een controle inspectie te worden onderworpen, uitgevoerd door de dienst Vlaggenstaat.
  3. Aan boord van elk Belgisch vaartuig moet per cyclus van 5 jaar ten minste 1 technische schouwing en 1 audit te worden uitgevoerd door de dienst Vlaggenstaat. De reder bepaalt  welke schouwingen en audits worden uitgevoerd door Vlaggenstaat, rekening houdende met de locatie en de beschikbaarheid van het vaartuig.  
  4. Supplementair op de inspecties zoals vermeld in punt 3 kunnen extra controlemaatregelen (additionele schouwingen of audits aan boord, bij de rederij of bij de classificatiemaatschappij,…) worden opgelegd aan die schepen, reders en classificatiemaatschappijen waarbij een risico geïdentificeerd is (FSIR). Deze mogelijke additionele audits of inspecties zijn niet ter vervanging van de vereiste Vlaggenstaat inspecties zoals bedoeld in punt 3. 

Lees meer over de praktische uitvoering van het inspectiebeleid voor de conventionele schepen.
 

Niet-conventionele schepen

Schepen gecertificeerd door de classificatiemaatschappijen

  1. De schepen die gelegen zijn in de Belgische, Nederlandse en Franse wateren worden jaarlijks door de Vlaggenstaat geïnspecteerd.
  2. De schepen die zich buiten de Belgische, Nederlandse of Franse wateren bevinden worden 2 maal in 5 jaar geïnspecteerd door de dienst Vlaggenstaat. Elke tussentijdse of hernieuwingsschouwing dient wel doorgegeven te worden aan de dienst Vlaggenstaat. 

Schepen niet gecertificeerd door de classificatiemaatschappijen en vissersvaartuigen

  1. De schepen dienen jaarlijks geïnspecteerd te worden in de Belgische, Nederlandse of Franse wateren door de Vlaggenstaat.
  2. De schepen dienen ook jaarlijks droog te komen onder het toezicht van de Vlaggenstaat.

Lees meer over de praktische uitvoering van het inspectiebeleid voor de niet-conventionele schepen.
 

Retributies van toepassing op de zeeschepen onder Belgische vlag

Het koninklijk besluit van 21 september 2020 tot vaststelling van de retributies inzake scheepvaart heeft de retributies voor zeeschepen voor alle inschrijvingen, onderzoeken aan boord en afgeleverde documenten gewijzigd. Hieronder vindt u een overzicht van de retributies die van toepassing zijn op alle Belgische zeeschepen, uitgezonderd de vissersvaartuigen en pleziervaartuigen.
 
De voor het jaar 2024 geïndexeerde retributies voor de afgifte van documenten, certificaten en het uitvoeren van onderzoeken aan boord zijn de volgende:

  • Een jaarlijkse retributie van 585 euro voor conventionele schepen en 117 euro voor niet-conventionele vaartuigen is verschuldigd voor de administratieve onderzoeken en afgifte van alle certificaten betreffende zeeschepen.
    • Voor zeeschepen geregistreerd op of na 1/9/2020 is deze retributie niet verschuldigd voor de eerste 3 jaren na de registratie
    • Deze jaarlijkse retributie vervangt de aparte retributies voor scheepsgebonden certificaten zoals de retributies voor de zeebrief / certificaat van registratie, meetbrief, verzekeringscertificaten, ….
  • Voor onderzoeken aan boord van een zeeschip met het oog op de afgifte van scheepsgebonden certificaten is een retributie verschuldigd van 175 euro per uur voor conventionele schepen en 88 euro per uur voor niet-conventionele vaartuigen.
  • Voor verplaatsingen van en naar het vaartuig is een retributie van 70 euro per uur verschuldigd. Dit wordt per traject beperkt tot een maximum van 8 uur per kalenderdag. Voor conventionele vaartuigen is deze retributie verschuldigd ongeacht de locatie waar het vaartuig zich bevindt. Voor niet-conventionele vaartuigen is de retributie niet verschuldigd wanneer het vaartuig zich in België bevindt.
  • Zowel voor de onderzoeken als voor de verplaatsingen wordt elk begonnen uur als een volledig uur beschouwd.
  • Voor het onderzoek en de afgifte van een Toelating tot Afvaart en het onderzoek en de afgifte van een tijdelijke afwijking is een retributie verschuldigd van 175 euro zowel voor conventionele als niet-conventionele vaartuigen.
  • De bedragen worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd.

 
Informatie over de retributies m.b.t. de inschrijving in het Belgisch Scheepsregister kan u hier terugvinden.

 

Contact

Contact Fields

Bij voorkeur via e-mail: Ship.Belflag@mobilit.fgov.be
Telefonisch: + 32 (0)2 277 42 50 (secretariaat Vlaggenstaat)