Scheepvaart

Nieuwe wet voor een moderne binnenvaart

België kent een bedrijvige binnenvaart. Verschillende ondernemingen sluiten contracten met elkaar af om producten over rivieren en kanalen te vervoeren. Het wetgevende kader voor die contracten dateerde echter van 1936, en was aan vervanging toe. Daarom heeft de FOD Mobiliteit en Vervoer met zijn expertise bijgedragen aan een nieuwe wet die in het Belgisch Scheepvaartwetboek wordt opgenomen.

Vernieuwde wet

De binnenvaart staat niet stil. Het was dus wenselijk om internationale wetgeving in de Belgische wetgeving te integreren. Daarnaast zijn nieuwe technologieën en vervoersmethoden nu in de wet opgenomen. Zo is de standaard nu dat schepen ook elektronisch hun aankomst kunnen melden.

De binnenvaartsector omvat diverse belanghebbenden, die niet altijd dezelfde uitdagingen hebben. Om met deze verschillende perspectieven rekening te houden, heeft de FOD Mobiliteit en Vervoer de belangengroepen (opdrachtgevers, vervoerders en tussenpersonen) samengebracht voor constructief overleg. Het resultaat is een wet die de huidige praktijk nauwkeurig weerspiegelt.

Een wetgevend kader voor contracten

De bepalingen in de nieuwe wet zijn voornamelijk van aanvullend recht: ze gelden alleen als er in het contract geen specifieke afspraken zijn gemaakt. Daarnaast wordt een aantal categorieën van contracten vastgelegd voor de binnenscheepvaart. Voor elk type gelden specifieke verplichtingen en verboden regelingen.

Commissie Binnenvaart

Tot slot voorziet de wet in een Commissie Binnenvaart, die de minister van Mobiliteit adviseert over zaken die de binnenvaartsector aangaan. De samenstelling en werking van de Commissie wordt bij koninklijk besluit verder uitgewerkt. Het Directoraat-Generaal Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer zal een belangrijke rol spelen in zowel de oprichting als de uitwerking ervan.