47,9 miljoen euro aan Europese financiering voor Belgische spoorwegen
De resultaten van de projectoproep 2023 in het kader van het programma Connecting Europe Facility werden midden juli 2024 bekendgemaakt. Infrabel en de NMBS ontvangen in totaal 47,9 miljoen euro aan Europese steun voor hun projecten, die zullen bijdragen tot de ontwikkeling en verbetering van het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T).
In het kader van de projectoproep 2023 van het Connecting Europe Facility programma gewijd aan transport werden door de Europese Commissie twee Belgische spoorprojecten geselecteerd, ondersteund door de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit programma is het financiële instrument voor strategische investeringen in een efficiënt trans-Europees vervoersnetwerk. Het doel van dit trans-Europees netwerk, waarvan de nieuwe wetgeving van kracht wordt op 18 juli van dit jaar, is om het verkeer van passagiers en goederen door heel Europa te vergemakkelijken, voornamelijk door gebruik van duurzame vervoerswijzen zoals het spoor en de binnenvaart.
In totaal heeft de Europese Commissie bijna 48 miljoen euro aan financiering toegekend. Van de twee geselecteerde projecten wordt er één gesteund door lnfrabel en het andere door de NMBS.
Projecten uitgevoerd door Infrabel
Het door Infrabel voorgestelde project betreft de ontwikkeling van spoorweginfrastructuur op verschillende secties tussen Louvain-la-Neuve en de Luxemburgse grens. Die secties maken deel uit van het EuroCap-Rail project; een grensoverschrijdend project om de Europese steden Brussel, Luxemburg en Straatsburg met elkaar te verbinden. Het doel van de werkzaamheden is het optimaliseren en moderniseren van de verbinding op Belgisch grondgebied.
Het project ontvangt naar verwachting een CEF-medefinanciering van €20,12 miljoen.
Project uitgevoerd door de NMBS
Het door de NMBS voorgestelde project zorgt ervoor dat 506 treinen kunnen worden uitgerust met ETCS (European Train Control System), het Europese veiligheids- en signaleringssysteem voor spoorwegen. Hiermee wordt er gestreefd om de verschillende bestaande systemen in de Europese landen te vervangen door één enkel, gestandaardiseerd en veiliger systeem.
Het project ontvangt naar verwachting een CEF-medefinanciering van 27,83 miljoen euro.