Omzetting FAA certificaten (EU-US BASA TIP-L)
-
Het converteren van een door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten afgegeven certificaat (FAA in de tekst daarna) naar een Part-FCL-vergunning
Belangrijke update over FAA naar PART-FCL omzettingen:
De verwerking van aanvragen voor het omzetten van FAA-certificaten naar PART-FCL volgens de EU-VS BASA TIP-L regulering is uitgesteld tot september 2024 vanwege noodzakelijke upgrades van het IT-systeem.
Onze excuses voor het ongemak en we waarderen uw begrip.
Vragen? BCAA.LIC.DIR@Mobilit.fgov.be
Het is mogelijk een FAA-certificaat om te zetten in een vergunning voor privépiloot (PPL) die voldoet aan de Part-FCL Regulations. Het is ook mogelijk om de volgende kwalificaties om te zetten:
- Vliegtuigen met één zuigermotor (SEP(Land))
- Vliegtuigen met meerdere zuigermotoren (MEP(Land))
- Nachtvlucht (Nacht)
- Instrumentvlucht (IR)
Deze omzetting is alleen van toepassing op vliegtuigen. Het gaat niet om andere categorieën, helikopters, ballonnen of zweefvliegtuigen. Het is ook niet mogelijk om vliegtuigtypen, zoals B737 of C525, om te zetten, maar alleen klassen zoals SEP(Land) of MEP(Land). Als u hierover twijfelt, of de kwalificaties vermeld op uw FAA-certificaat een type zijn of tot een klasse behoren, neem dan contact met ons op via bcaa.lic.dir@mobilit.fgov.be.
Het aanvraagdossier voor een omzetting van een FAA-certificaat in een FCL-vergunning moet de volgende documenten bevatten:- Het aanvraagformulier;
- Kopie van uw FAA-certificaat;
- Kopie van uw identiteitskaart of paspoort;
- Kopieën van uw FAA en Europese medische certificaten;
- Bevestiging van de geldigheidsdatum van het medische certificaat van de FAA;
- Het verslag van het praktijkexamen PPL(A), MEP(Land) of IR(A);
- Het originele vluchtlogboek;
- Bewijs van de demonstratie van theoretische kennis;
- Indien de examinator niet beschikt over een Belgische vergunning, een kopie van zijn vergunning en medische verklaring.
Waar je op moet letten:
- Zowel medische certificaten, FAA als Europees, moeten geldig zijn op het moment van de aanvraag;
- Het bewijs van theoretische kennis bij de examinator moet schriftelijk worden geleverd met een vragenlijst en een antwoordformulier;
- Als u al over een Europese vergunning beschikt, moet u het verzoek tot omzetting indienen bij de autoriteit die uw Europese vergunning beheert.
Wat zijn de eisen?
-
-
1. PPL(A) vergunning
De eisen voor een PPL(A) vergunning zijn:
- In het bezit zijn van een geldig FAA-certificaat, zoals privépiloot, commerciële piloot of lijnpiloot. Sport- en recreatieve pilootcertificaten zijn uitgesloten van conversie;
- In het bezit zijn van een geldig medisch certificaat van de FAA;
- In het bezit zijn van een geldig Europees medisch certificaat van klasse 2 (of klasse 1). Het LAPL-certificaat is niet aanvaardbaar;
- Demonstratie van uw theoretische kennis van luchtvaartwetgeving en communicatie. Dit kan worden gedaan met de examinator met wie u het PPL(A) vaardigheidstest aflegt of een bevoegde autoriteit die u zal onderwerpen aan een schriftelijke toets. Deze stap moet worden uitgevoerd voorafgaand aan de vaardigheidstest met de examinator. Als u niet tweemaal uw theoretische kennis aan de examinator demonstreert, is een opleiding op een vliegschool (ATO of DTO) vereist en moet u slagen voor de geplande examens bij een bevoegde autoriteit. De examinator kan de examens in dit geval niet meer regelen. U moet de kopie van de vragenlijst en het antwoordformulier voor de test met examinator of de kopie van het door de bevoegde autoriteit afgegeven certificaat van succes voor luchtrecht en communicatie bijvoegen;
- Demonstratie van uw kennis van de Engelse taal;
- Slagen voor een PPL(A) vaardigheidstest met een examinator in het bezit van een FE(A)-certificaat afgegeven door een Europese autoriteit. Deze vaardigheidstest kan zo vaak als nodig worden afgelegd.
Er is geen aanvullende opleiding vereist voor de omzetting van het FAA-certificaat naar een PPL(A)-vergunning die voldoet aan Part-FCL, noch enige ervaringseisen. U kunt altijd een paar uur naar een vliegschool (ATO of DTO) gaan om je kennis en vaardigheden op te frissen, maar dit is geenszins een verplichting.
-
2. Kwalificatie MEP(land)
De eisen voor de kwalificatie MEP(land) zijn:
- Voldoen aan alle voorwaarden voor PPL(A);
- Houder zijn van de MEL-kwalificatie op uw FAA-vergunning;
- Demonstratie van de volgende theoretische en praktische ervaring en opleiding:
- 70 uur als kapitein (PIC) op vliegtuigen. Deze 70 uur kunnen worden gedaan in het FAA- of Part-FCL-systeem;
- 7 uur theoretisch onderwijs over de MEL-klasse en een schriftelijk examen van de kennis van de MEL-klasse;
- 2 uur 30 minuten instructie in dubbelbesturing onder normale omstandigheden;
- 3 uur 30 minuten instructie in dubbelbesturing voor asymmetrische vlucht- en motoruitvalprocedures.
- Als u niet aan de instructie-eisen voldoet, kunnen de ontbrekende items in een ATO worden ingevuld.
- Slagen voor de vaardigheidstest van het MEP(Land) met een examinator die houder is van een FE(A) of CRE-certificaat afgegeven door een Europese autoriteit. De examinator moet natuurlijk de privileges hebben om het praktijkexamen van MEP(Land) af te leggen. Dit praktijkexamen kan zo vaak als nodig worden afgelegd.
-
3. Bevoegdverkaring nachtvliegen
De eisen voor de bevoegdverkaring nachtvliegen zijn:
- Voldoen aan alle voorwaarden voor PPL (A);
- Uw FAA-certificaat mag geen beperking hebben die u verbieden ’s nachts te vliegen;
- Demonstratie van de volgende ervaring en praktische instructie:
- 5 uur nachtvlucht in de categorie vliegtuigen;
- 3 uur nachtvlucht onder dubbele instructie;
- 1 uur ’s nachts overlandnavigatie;
- 1 overlandvlucht ’s nachts van ten minste 50 km in dubbelbesturing;
- 5 solostarts en 5 sololandingen tot volledige stilstand ’s nachts (kandidaat alleen aan boord onder toezicht van een instructeur).
- Als u niet voldoet aan de ervarings- en instructievereisten, kunnen de ontbrekende items in een ATO of DTO worden ingevuld en vervolgens een nacht bevoegdverklaring aanvragen.
Het verkrijgen van de bevoegdverklaring voor nachtvluchten wordt verkregen door aan bovengenoemde ervarings- en opleidingseisen te voldoen, er is geen praktisch examen vereist.
-
4. IR bevoegdverklaring enkele zuigermotor
De eisen voor de IR bevoegdverkaring enkele zuigermotor zijn:
- Voldoen aan alle voorwaarden voor PPL(A);
- Een medisch certificaat klasse 2 hebben dat instrumentvluchten toelaat;
- Als u geen 50 uur IFR vluchtervaring als gezagvoerder (PIC) heeft na de afgifte van de IR-bevoegdverklaring op uw FAA-vergunning, moet u:
- uw theoretische kennis van luchtvaartwetgeving, vluchtplanning en vluchtvoortgangscontrole en communicatie met een bevoegde autoriteit demonstreren door middel van een schriftelijk examen. Deze stap moet worden gedaan voorafgaand aan de IR(A) vaardigheidstest met de examinator.
- Als je er vier keer niet in slaagt om uw theoretische kennis aan te tonen, is training in een vliegschool (ATO) vereist.
- U voegt de kopie van het certificaat van het behalen van de theoretische examens bij uw IR-aanvraag;
- Een acclimatisatievlucht uitvoeren in IFR. Deze acclimatisatie zal worden uitgevoerd met een ATO, die de inhoud ervan zal bepalen;
- Slagen voor een IR(A) vaardigheidstest met een examinator in het bezit van een IRE(A)-certificaat afgegeven door een Europese autoriteit. Deze vaardigheidstest kan zo vaak als nodig worden afgelegd.
- Als u ten minste 50 uur IFR vluchtervaring als gezagvoerder (PIC) heeft na de afgifte van de IR-bevoegdverklaring op uw FAA-vergunning, moet u:
- Uw theoretische kennis van luchtvaartwetgeving, vluchtplanning en vluchtvoortgangscontrole en communicatie demonstreren. Dit wordt gedaan met de examinator met wie u de IR(A) vaardigheidstest aflegt en niet meer met een bevoegde autoriteit (hoewel dit altijd mogelijk is). Dit theoretische examen moet vóór het praktijkexamen worden afgelegd. Indien u er tweemaal niet in slaagt uw theoretische kennis bij de examinator aan te tonen, is een opleiding aan een vliegschool (ATO) vereist en zal u de geplande examens bij een bevoegde instantie moeten afleggen. De examinator kan in dat geval de examens niet meer regelen. U moet kopieën van de vragenlijst en het antwoordformulier, die u door de examinator zijn verstrekt, bij uw IR-aanvraag voegen;
- Slagen voor een IR(A) vaardigheidstest met een examinator in het bezit van een IRE(A)-certificaat afgegeven door een Europese autoriteit. Deze vaardigheidstest kan zo vaak als nodig worden afgelegd.
-
5. IR bevoegdverklaring meerdere zuigermotoren
De eisen voor de IR bevoegdverkaring meerdere zuigermotor zijn:
- Voldoen aan alle voorwaarden voor PPL(A);
- Een medisch certificaat klasse 2 hebben dat instrumentvluchten toelaat;
- Als u geen 50-uur vliegervaring heeft in IFR als PIC na afgifte van de IR-bevoegdverklaring op uw FAA-certificaat, moet u:
- uw theoretische kennis van luchtvaartwetgeving, vluchtplanning en vluchtvoortgangscontrole en communicatie met een bevoegde autoriteit demonstreren door middel van een schriftelijk examen. Deze stap moet worden gedaan voorafgaand aan de IR(A) vaardigheidstest met de examinator. Als u er vier keer niet in slaagt om uw theoretische kennis aan te tonen, is training in een vliegschool (ATO) vereist. U voegt de kopie van het certificaat van het behalen van de theoretische examens bij uw IR-aanvraag;
- Houder zijn van de bevoegdverklaring MEP(Land) op uw Part-FCL-vergunning of deze omzetten in overeenstemming met punt 2 (wat betekent te voldoen aan de voorwaarden van punt 2);
- Uw ervaring te voltooien, om 55 uur vliegtijd te bereiken in IFR, waaronder 15 uur op MEP (Land) met een ATO die is goedgekeurd om IR-opleiding te geven op vliegtuigen met meer motoren;
- Een acclimatisatievlucht uitvoeren in IFR. Deze acclimatisatie zal worden uitgevoerd met een ATO, die de inhoud ervan zal bepalen;
- Slagen voor een IR(A) vaardigheidstest op MEP(Land) met een examinator in het bezit van een IRE(A)-certificaat afgegeven door een Europese autoriteit. De examinator moet natuurlijk de privileges hebben om het praktijkexamen van MEP(Land) af te leggen. Deze vaardigheidstest kan zo vaak als nodig worden afgelegd.
- Als u ten minste 50 uur vliegervaring heeft in IFR als PIC na de afgifte van de IR-bevoegdverklaring op uw FAA-certificaat, moet u:
- Uw theoretische kennis van luchtvaartwetgeving, vluchtplanning en vluchtvoortgangscontrole en communicatie demonstreren. Dit wordt gedaan met de examinator met wie u de IR(A) vaardigheidstest aflegt, en niet meer met een bevoegde autoriteit (hoewel dit altijd mogelijk is). Dit theoretische examen moet vóór het praktijkexamen worden afgelegd. Indien u er tweemaal niet in slaagt uw theoretische kennis aan de examinator aan te tonen, zal een opleiding aan een vliegschool (ATO) vereist zijn en zal u de geplande examens bij een bevoegde instantie moeten afleggen. De examinator kan in dat geval de examens niet meer regelen. U moet kopieën van de vragenlijst en het antwoordformulier, die u door de examinator zijn verstrekt, bij uw IR-aanvraag voegen;
- Houder zijn van de bevoegdverklaring MEP(Land) op uw Part-FCL-vergunning of deze omzetten in overeenstemming met punt 2 (wat betekent te voldoen aan de voorwaarden van punt 2);
- Indien nodig uw ervaring voltooien om 55 uur vliegtijd te bereiken in IFR, waaronder 15 uur op MEP(Land) met een ATO die is goedgekeurd om IR-opleiding te geven op vliegtuigen met meerdere motoren;
- Slagen voor een IR(A) vaardigheidstest op MEP(Land) met een examinator in het bezit van een IRE(A)-certificaat afgegeven door een Europese autoriteit. De examinator moet natuurlijk de privileges hebben om het praktijkexamen op MEP(Land) af te leggen. Deze vaardigheidstest kan zo vaak als nodig worden afgelegd.
-
Contact
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Luchtvaart
Dienst Vergunningen
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
E-mail : bcaa.lic.dir@mobilit.fgov.be