Trans-Europees vervoersnetwerk TEN-V

Changed
18/11/2024
  • Situering 

    In 1993 werden via het Verdrag van Maastricht (het oprichtingsverdrag van de Europese Unie) de trans-Europese netwerken ingesteld. Het idee voor die netwerken ontstond in de jaren 1980, in de context van de besprekingen over de oprichting van een eengemaakte markt. Ze beogen een betere Europese samenhang in de volgende sectoren: 

    • vervoer ;
    • energie ;
    • telecommunicatie.

    Vandaag draagt de Europese Unie bij aan de totstandbrenging en ontwikkeling van deze drie soorten trans-Europese netwerken.

    Op deze pagina vindt u gerichte informatie over het trans-Europese netwerk voor de vervoersector, het TEN-V en de europese financiering programma van TEN-V, de Connecting Europe Facility (CEF) - Vervoer.

    Hoe werkt het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-V)? 

    Doelen

    Het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-V) is een programma voor de ontwikkeling van de vervoerinfrastructuur van de Europese Unie. Het doel van dit netwerk is om het reizigers- en goederenverkeer in Europa gemakkelijker te maken. Het beoogt daarom de interoperabiliteit (gemakkelijke verbinding) tussen het Europese netwerk van spoorwegen, wegen, binnenwateren, zeeroutes, spoorwegstations, havens en luchthavens. 

    De voornaamste ambities van het TEN-V zijn: 

    • gaten in het netwerk opvullen ;
    • knelpunten wegwerken (zeer druk verkeer op een bepaalde plaats) ;
    • de grensoverschrijdende secties versterken ;
    • de sociale, economische en territoriale samenhang van de EU versterken. 

    Naast deze echte bouwprojecten ondersteunt het TEN-V ook innovatie, nieuwe technologieën en digitale oplossingen in de vervoersector. Het project mikt daarom op een kleinere milieu-impact van het vervoer in Europa, een hogere veiligheid en een betere energie-efficiëntie.

    Een netwerk op drie niveaus  

    Het TEN-V bestaat uit drie niveaus: een kernnetwerk (Core Network), een uitgebreid kernnetwerk (Extended Core Network) en een uitgebreid netwerk (Comprehensive Network). 

    1. Kernnetwerk

      Het kernnetwerk omvat de belangrijkste en meest strategische afdelingen van het uitgebreide netwerk. Het verbindt multimodale passagiersknooppunten en de belangrijkste stedelijke knooppunten en zou in 2030 gereed moeten zijn.

      De infrastructuren van het kernnetwerk zullen aan strengere eisen moeten voldoen dan die voor het uitgebreide kernnetwerk en het uitgebreide netwerk. 

    2. Uitgebreid kernnetwerk 

      Het uitgebreide kernnetwerk zou tegen 2040 operationeel moeten zijn.

    3. Uitgebreid netwerk

      Het uitgebreide netwerk bestrijkt het hele Europese grondgebied en moet tegen 2050 gebruiksklaar zijn. 

  • Wettelijk en financieel kader van het TEN-V 

    Het TEN-V vindt zijn grondslag in de Europese verordening nr. 2024/1679. Deze laatste definieert de infrastructuren van het TEN-V-netwerk en stelt de eisen vast waaraan deze infrastructuren moeten voldoen om een ​​consistente kwaliteit in de hele EU te garanderen. Het TEN-V netwerk is te bekijken via TENtec.

    Bij Europese verordening 2021/1153 is het Connecting Europe Facility-programma ingesteld, het financieringsinstrument voor de transport-, energie- en digitale sector. Het beschrijft de subsidiabele acties en stelt de maximale medefinancieringspercentages vast.

    TEN-V bestuur 

    Als onderdeel van het bestuur van TEN-V zijn negen Europese vervoerscorridors en twee horizontale prioriteiten geïdentificeerd om de implementatie van TEN-V te ondersteunen.

    België maakt deel uit van de corridors:

    Ze neemt ook deel aan bijeenkomsten en werken die betrekking hebben op de horizontale prioriteiten European Maritime Space en European Rail Traffic Management System.

  • CEF Logo

     

Contact

Contact Fields

FOD Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-Generaal Duurzame Mobiliteit en Spoorbeleid

Vooruitgangstraat  56  
1210 Brussel

E-mail : eufunding@mobilit.fgov.be