Amateurconstructies
-
Een amateurconstructie is een luchtvaartuig:
- waarvan ten minste 51 procent van de fabricage en assemblage uitgevoerd wordt door een niet-beroepsbeoefenaar of een non-profitorganisatie van niet-beroepsbeoefenaars
- dat dient voor eigen gebruik zonder enig commercieel doel
Voor een vliegtuig gaat het om:
- maximale opstijgmassa: 1.360 kg
- maximum vier personen aan boord (piloot inbegrepen)
- een enkele motor, enkel van het type zuigermotor en begrensd tot een vermogen van 224 kW
- overtreksnelheid niet hoger dan 102 km/u gekalibreerde luchtsnelheid
Voor een helikopter gaat het om:
- maximale opstijgmassa: 750 kg
- maximum twee personen aan boord (piloot inbegrepen)
- een enkele motor, enkel van het type zuigermotor
- een enkele hoofdrotor
U moet voor de bouw en het gebruik van de amateurconstructie de toelating vragen aan het Directoraat-generaal Luchtvaart (DG Luchtvaart) van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Voor de toelating tot het luchtverkeer hebt u een beperkt luchtwaardigheidsbewijs nodig.
De volledige procedure vindt u:
- voor vliegtuigen in circulaire airw-03
- voor helikopters in circulaire airw-24
De vliegtuigen en helikopters waarvan een amateurconstructie toegelaten is, vindt u in de volgende lijsten:
Stappenplan voor amateurconstructies
-
-
Vraag de toelating aan voor de bouw van de amateurconstructie.
Stuur de aanvraag op naar: generalaviation@mobilit.fgov.be
Vliegtuigen
Vermeld in de aanvraag:
- het merk en het model van het vliegtuig, de motor en de schroef
- geplande bouwwijze (plan of kit)
- de referenties van de fabrikant
- de gebruikscategorie (normal, utility of acrobatic)
- de identiteitsgegevens van de bouwverantwoordelijke als de aanvraag door een rechtspersoon gebeurt
Helikopters
- het merk en het model van de helikopter, de motor en de rotor
- geplande bouwwijze (plan of kit)
- de referenties van de fabrikant
- de identiteitsgegevens van de bouwverantwoordelijke als de aanvraag door een rechtspersoon gebeurt
Binnen dertig dagen krijgt u een ontvangstbericht met de precisering of het luchtvaartuig toegelaten is tot het luchtverkeer in België.
-
Toegelaten tot het luchtverkeer: dien een expertiseaanvraag voor de keuring in.
Gebruik het formulier voor een expertiseaanvraag.
DG Luchtvaart keurt vervolgens:
- de constructiewerkplaats
- de beschikbare documentatie voor de geplande constructie
- de bouwkit of de voor de bouw beschikbare materialen van het vliegtuig of de helikopter
- de kalibers en mallen voor de bouw
-
Niet toegelaten tot het luchtverkeer: dien een technisch verantwoordingsdossier in.
Vliegtuigen
Meer info over het verantwoordingsdossier vindt u in punt IV.3 en volgende en bijlage 2 van circulaire airw-03.
Helikopters
Meer info over het verantwoordingsdossier vindt u in punt IV.3 en volgende en bijlage 2 van circulaire airw-24.
-
Schrijf het luchtvaartuig in het Luchtvaartregister in.
Meer informatie over de inschrijving van het vliegtuig of de helikopter.
-
Vraag de vliegtoelatingen aan.
U hebt twee vliegtoelatingen nodig:
- een luchtvaartpas voor testvluchten
- een beperkt luchtwaardigheidsbewijs
Luchtvaartpas
Bezorg de volgende documenten aan DG Luchtvaart:
- het bewijs van de inschrijving van het vliegtuig of de helikopter
- een schriftelijke bevestiging dat de gebruikte materialen en het uitgevoerde werk overeenkomen met de bouwdocumenten (voeg een lijst van aangebrachte wijzigingen en geïnstalleerde opties toe)
- de referenties van de voorgestelde kandidaat-testpiloten (maximum drie)
- de gegevens van het vliegveld vanwaar de testvluchten zullen plaatsvinden
De testpiloten moeten een geldige vergunning en de nodige ervaring hebben.
De luchtvaartpas is maximum twaalf maanden geldig. Meer informatie vindt u bij ‘Luchtvaartpas voor niet-EASA-luchtvaartuigen’.
Beperkt luchtwaardigheidsbewijs
Bezorg de volgende documenten aan DG Luchtvaart:
- het eindrapport van de testpiloot
- het ontwerp van het gebruikers- en onderhoudshandboek
- het bewijs dat het vliegtuig of de helikopter voldoet aan de voorwaarden voor het geluidsniveau (vliegtuigen: zie bijlage 5 | helikopters: zie bijlage 5)
De piloot moet een geldige vergunning en de nodige ervaring hebben.
Het beperkt luchtwaardigheidsbewijs is twaalf maanden geldig. U moet jaarlijks een expertiseaanvraag indienen bij DG Luchtvaart voor een controle om het bewijs te hernieuwen.
U moet het vliegtuig of de helikopter onderhouden volgens de wettelijke voorschriften.
-