Praktische uitvoering: conventionele schepen
Praktische uitvoering van het inspectiebeleid voor de conventionele schepen
a. Algemeen
Schouwingen en audits moeten per mail worden aangevraagd via Ship.BelFlag@mobilit.fgov.be. In
ieder geval moeten het schip en de bemanning voldoende tijd beschikbaar zijn in de haven of
op de werf om de vlaggenstaat inspecties kwaliteitsvol uit te voeren.
De erkende classificatiemaatschappijen zijn gemachtigd, voor het uitvoeren van de statutaire
schouwingen en certificatie met betrekking tot alle schepen onder Belgische vlag en geen
passagiersschip zijnde, conform de werkovereenkomst waarbij de delegaties zijn vastgelegd in
de daarbij horende werkmatrix.
Erkende classificatiemaatschappijen zijn de maatschappijen die een werkovereenkomst hebben
ondertekend met het Directoraat-Generaal Scheepvaart en hiermee gemachtigd zijn statutaire taken uit te voeren aan boord van Belgische schepen.
b. Bestaande conventionele vrachtschepen reeds in dienst
Onder statutaire schouwingen en certificatie verstaat men de onderzoeken in verband met de
uitgifte, het behoud en de hernieuwing van de volgende statutaire certificaten. Deze
certificaten worden enkel door de Vlaggenstaat uitgegeven.
- Cargo Ship Safety Equipment Certificate (+ Form E)
- Cargo Ship Safety Radio Certificate (+ Form R)
- International Oil Pollution Prevention Certificate (+ Supplement)
- International Certificate for the Carriage of Liquefied Gases in Bulk (IGC) (indien van toepassing)
- Certificaat van Deugdelijkheid (CVD)
- Minimum Safe Manning Certificate
- Safety Management Certificate (SMC)
- International Ship Security Certificate (ISSC)
- Maritime Labour Certificate (MAC) (+DMLC Part II)
De classificatiemaatschappijen worden gemachtigd om de van toepassing zijnde certificaten
tegen te tekenen (‘endorse’) wanneer een statutaire survey of audit door de desbetreffende
classificatiemaatschappij wordt uitgevoerd en positief wordt beëindigd. In geval de
Vlaggenstaat de statutaire survey of audit heeft uitgevoerd worden desbetreffende certificaten
tegengetekend door de Vlaggenstaat.
Om enerzijds de classificatiemaatschappijen te monitoren en anderzijds de kwaliteit van de
vloot te controleren geldt een inspectiebeleid voor elk bestaand conventioneel schip die de
Belgische vlag voert. Het inspectiebeleid bestaat uit een basispakket aangevuld met
bijkomende controlemaatregelen conform indien vereist.
Basispakket
In de geldigheidscyclus van 5 jaar van het veiligheidsconstructiecertificaat voor vrachtschip
dient elk schip te worden onderworpen aan één statutaire schouwing en één audit, uitgevoerd
door de Vlaggenstaat. Als basisprincipe geldt dat de schouwing en/of audit door de
Vlaggenstaat wordt gecombineerd met een schouwing uitgevoerd door de
classificatiemaatschappij. Daarom dient de schouwing en/of audit uitgevoerd te worden
wanneer respectievelijk de statutaire certificaten en/of ISM/ISPS/MLC certificaten in venster
zijn van een tussentijds of hernieuwingsonderzoek.
De reder heeft het voorrecht te bepalen waar en wanneer de Vlaggenstaat de statutaire
schouwing en/of audit uitvoert, rekening houdende met de locatie en de beschikbaarheid van
het schip. De schouwingen en/of audits dienen betrekking te hebben op tussentijdse
onderzoeken of vernieuwing van de certificaten. Daarenboven, indien de inspectievensters het
toelaten, mag een statutaire schouwing worden gecombineerd met een audit in het kader van
ISM/ISPS/MLC.
Indien de rederij de tussentijdse schouwing of audit laat uitvoeren door de
classificatiemaatschappij, dan dient de rederij de Vlaggenstaat zeker uit te nodigen voor de
hernieuwingsschouwing of -audit.
De heruitgave van het Certificaat van Deugdelijkheid zal enkel in overweging genomen worden
als de statutaire schouwingen en audits door de Vlaggenstaat hebben plaatsgehad in de
voorgaande cyclus van 5 jaar en binnen de wettelijke opgelegde tijdsvensters.
De reikwijdte van elke statutaire schouwing is in overeenstemming met de internationale,
Europese en Belgische bepalingen.
Controlemaatregelen
Indien een risico wordt geïdentificeerd m.b.t. een rederij of schip (b.v. ten gevolge van een
aanhouding van een schip) kunnen bijkomende controlemaatregelen worden opgelegd.
Als controlemaatregelen gelden bijkomende of meer uitgebreide inspecties en/of audits,
bovenop het basispakket hierboven vermeld. De controlemaatregelen zijn niet vast bepaald en
worden in overleg met de betrokken reder vastgelegd. Hierbij geldt het principe om redelijke
maar effectieve controlemaatregelen op te leggen. De bijkomende of meer uitgebreide
inspecties en/of audits worden exclusief uitgevoerd door de Vlaggenstaat en zijn niet
onderhevig aan delegatie aan een classificatiemaatschappij.
c. Bestaande passagiersschepen reeds in dienst
Bestaande passagiersschepen zijn onderhevig aan een jaarlijkse onderzoek in droogdok ter
vernieuwing van het veiligheidscertificaat voor passagiersschip (1 jaar geldig). Gezien de
complexiteit en risico’s verbonden aan passagiersschepen, wordt dit onderzoek deels door de
Vlaggenstaat uitgevoerd, in aanwezigheid van de classificatiemaatschappij. Dit heeft, net zoals
bij vrachtschepen, als doel de betrokken classificatiemaatschappij te monitoren.
Daarnaast zijn passagiersschepen ook onderhevig aan de controlemaatregelen indien risico's
worden geïdentificeerd, zoals hoger vermeld.
d. Invlaggingen
Elk schip dat onder Belgische vlag wordt gebracht, dient te worden onderworpen aan een
schouwing uitgevoerd door de Vlaggenstaat, voorafgaand aan de registratie van het schip.
Als basispakket voor elke invlagging gelden de volgende onderzoeken, uitgevoerd door de
Vlaggenstaat:
- Pre-registry survey (indien van toepassing, zie verder)
- Survey voor het bekomen van de Belgische vlag (kenmerken van de vlag aan boord)
- Interim Safety Management Certificate
- Interim International Ship Security Certificate
- Interim Maritime Labour Certificate
- Certificaat van Deugdelijkheid
Voor schepen ouder dan 15 jaar (gerekend tussen de datum van kiellegging en de datum van
registratie) is voorafgaand een uitgebreid structureel onderzoek vereist. De omvang van deze
‘pre-registry survey’ ligt niet vast en hangt af van een documentaire verificatie, maar omvat
minimaal een uitgebreid structureel onderzoek in droogdok. De pre-registry survey wordt
enkel door de Vlaggenstaat uitgevoerd, echter kan bijstand ad hoc door een
classificatiemaatschappij worden ingeroepen.
In ieder geval moeten het schip en de bemanning voldoende tijd beschikbaar zijn in de haven
of op de werf om de vlaggenstaat inspecties kwaliteitsvol uit te voeren.
e. Nieuwbouw- en verbouwprojecten
Voor elk nieuwbouwproject en elke verbouwing is een specifieke nieuwbouwprocedure van
toepassing, die o.a. de omvang van de delegatie aan de classificatiemaatschappij vastlegt.
Delegaties voor nieuwbouw en verbouwing zijn niet opgenomen in de werkovereenkomst.
Als basisprincipe geldt dat alle afnames, statutaire schouwingen en de uitgifte van de statutaire
certificaten worden gedelegeerd aan de classificatiemaatschappij.
Als basispakket worden de volgende onderzoeken uitgevoerd door de Vlaggenstaat:
- Hellingproef + keuring stabiliteit
- Proefreis
- Inspectie invlagging (zie punt (d))
In het kader van de monitoring van de classificatiemaatschappijen wordt de proefreis
uitgevoerd door de classificatiemaatschappij maar bijgewoond door de Vlaggenstaat.
f. Document of Compliance
Het DOC heeft een maximale geldigheid van 5 jaar en is onderhevig aan jaarlijkse verificaties
(audits). Gezien het belang en de reikwijdte van het DOC, worden de vereiste audits voor de
uitgifte, het behoud en de hernieuwing van het DOC exclusief door de Vlaggenstaat uitgevoerd.
De DOC audits laten ook toe een jaarlijks overleg te hebben met de reder en ontwikkelingen,
veranderingen en tendensen, die impact kunnen hebben op de veiligheid, beveiliging of milieu,
tijdig te detecteren. Ook wordt wederzijds feedback gegeven die belangrijk is voor de kwaliteit
van de dienstverlening van de Vlaggenstaat.
Contact
Bij voorkeur via e-mail: Ship.Belflag@mobilit.fgov.be
Telefonisch: + 32 (0)2 277 42 50 (secretariaat Vlaggenstaat)